* CNN: online interview met Rem Koolhaas in Seoul



We werden attent gemaakt op een recent interview met Rem Koolhaas in 'Talk Asia' een wekelijks televisieprogramma van CNN. Het gesprek is opgeknipt in drie delen van elk ongeveer 8 minuten. Het eerste deel met op de achtergrond het zojuist opgeleverde Prada Transformer paviljoen als inleiding en onder meer over zijn samenwerking met Muccia Prada [zie screenshot boven]. Het tweede gedeelte over zijn visie op de stad, met onder andere een korte rondrit door Seoul, de hoofdstad van Zuid Korea.


Tenslotte een kennismaking met het universiteitsgebouw dat OMA in deze stad heeft ontworpen. We zien Rem met zijn toelichting op de stedelijk ruimtelijke opzet van het complex, en we eindigen samen met hem in de grote collegezaal met het bijzondere uitzicht op de natuurlijke en bergachtige omgeving [zie screenshot beneden].
Mooiste uitspraak tijdens het interview: "We don't want tot be liked, we want to be used!"



[Na het bekijken van het eerste deel verschijnt automatisch de start van het volgende deel. Zie hier voor rechtstreeks bezoek aan de betreffende CNN-startpagina.] - 29 juni 2009 - BOX 1.459/CNN


* In memoriam architect Ir Taco Sillem (1959-2009)



Gisteren ontvingen we het trieste bericht dat onze Amsterdamse architect-collega Taco Sillem afgelopen vrijdagmiddag door een noodlottige samenloop van omstandigheden op het water bij Terschelling om het leven is gekomen. Door de hekgolf van een van de veerboten werd de dinghy overspoeld waarin Taco met zijn vrouw en anderen onderweg was van het Oerol festival naar de boot waar ze overnachtten. De groep besloot vervolgens het laatste stuk te zwemmen, hetgeen hij zelf uiteindelijk niet heeft gehaald. De overige inzittenden zijn onder meer met snelle hulp van de plaatselijke brigade gered.
Wij hebben Taco nu ruim 25 jaar geleden en nog in zijn studietijd leren kennen. Ik werkte als architect bij de Rijksgebouwendienst en had altijd een Delftse stagiair op kantoor voor de toen nog drie maanden stageperiode op een architectenbureau. Kennelijk had hij verhalen van anderen daarover gehoord, want ineens stond hij midden in de stad voor me en sprak met zijn indrukwekkende stemgeluid: "Jij weet het zelf nog niet, maar ik ga bij jou stage lopen!" Slim, direct en innemend als hij was, zorgde hij er zo voor dat hij niet hoefde te sollicteren zoals de anderen en we hebben aansluitend drie prachtige maanden samen gehad. Met intensieve gesprekken over het vak en onze gezamenlijke interesses, veel en lekker eten en drinken en vooral ontzettend veel lol. Zo leerde ik hem plus een deel van zijn rijke vriendenkring ook buiten kantoortijd beter kennen en ik introduceerde hem bij mijn leermeester professor Har Oudejans. Goede bekenden van Har mochten nooit op zijn college verschijnen, want dat leidde hem af van de stof; maar wij gingen natuurlijk toch. En dat betekende vaak een directe straf in de vorm van een verplicht optreden voorin de zaal. Zo heeft Taco nog eens gedwongen een vol kwartier voor de klas gestaan met zijn twee handen evenwijdig naast elkaar en naar voren gestoken. Dit om de zo ontstane 'architectonische ruimte' tussen beide handen aan de honderden andere studenten te laten zien.



Wat nu die aantrekkingskracht tussen ons beiden was, weet ik eigenlijk niet precies. Was het zijn prachtige stem of zijn niet aflatende enthousiasme en humor? Of was het zijn persoonlijke zorg voor een ieder om zich heen? Wellicht was het onze gemeenschappelijke achtergrond als (oudste) zoon uit een gezin met een afwezige vader... Die staan toch weer net iets anders in het leven, kunnen vooral goed met vrouwelijke energie overweg en hebben inderdaad een lichte neiging tot meer zorg dan anderen. Zoals hij in de zomer altijd en trouw kampen met middelbare scholieren begeleidde. Na zijn afstuderen ben ik hem met grotere tussenpozen blijven volgen. Hij bouwde al snel een bescheiden maar zelfstandige architectenpraktijk op en richtte met anderen zijn bureau in in het voormalige kantoor van architect Ingwersen [de beroemde ontwerper van het Autopon-gebouw aan de Overtoom] aan de Willemsparkweg. Samen met zijn Beatrijs kreeg hij twee prachtige dochters en verhuisde naar een dijkwoning in Amsterdam Noord, waarvan hij me nog een keer trots de eigen verbouwing heeft laten zien. Inmiddels woonde hij alweer in een andere, opnieuw eigenhandig gerestaureerde dijkwoning en werd hij tot mijn genoegen tevens lid van de Bond van Nederlandse Architecten, waarin ik toen bestuurlijk actief was. De laatste tijd werkte hij intensief samen met Ir Peter Plaisier in hun nieuwe bureau PS Architecten. Peter levert daarom tot besluit een eigen bijdrage met enkele herinneringen aan zijn architect-maat.
Was Taco's eigen vader al tijdens zijn vroege jeugd overleden, zijn dochters Noor en Kee betreden verdrietigerwijs ook een vaderloos tijdperk. Daarom zijn onze gedachten nu vooral bij hen en hun moeder Beatrijs. /Kees van der Hoeven.



Sinds ongeveer een jaar werkten Taco en ik aan het opzetten van een nieuw bureau, PS architecten. Dat begon met wekelijks overleg bij hem thuis in de keuken, waar het wederzijdse vertrouwen is gegroeid dat we elkaar iets te bieden hadden. We vulden elkaar goed aan, zowel wat betreft kennis en vakmanschap, als ook in karakter.
Op 1 april 2009 ging de nieuwe combinatie pas goed van start, in een nieuwe kantoorruimte naar eigen ontwerp, met zicht op het IJ. We zaten eigenlijk nog steeds in de opstartfase. Er moest nog van alles geregeld worden om beide bureaus te integreren en ondertussen stonden we ook op het punt de eerste gezamenlijke opdrachten te verwerven. Taco deed er alles aan om er een succes van te maken, met inzet, optimisme, enthousiasme en tussendoor altijd veel, heel veel smakelijke anekdotes.
Het heeft niet zo mogen zijn: Taco trok vorige week de deur dicht van het bureau met een joviale zwaai en riep: tot maandag! /Peter Plaisier.

[De foto's tonen een recent opgeleverd project naar ontwerp van Taco Sillem en Peter Plaisier; twee nieuwe dijkhuizen in Amsterdam Noord. Taco wordt donderdag aanstaande om 11.30 uur herdacht in de Buiksloterkerk en om 14.00 uur begraven op de begraafplaats Schellingwoude, beide in Amsterdam Noord.] - 23 juni 2009 - BOX 1.458


* Kantoor van De BOX professioneel tegen de vlakte







De afgelopen week zijn de eerste stappen gezet op weg naar de vernieuwing van het kantoor van ArchitectenWerk in de duinen van Wassenaar. Na 25 jaar opereren vanuit ons bescheiden voormalige kantinegebouwtje, wordt de bestaande opstal daarvan grotendeels gesloopt. Waarna een uitbreiding aan voor- en achterzijde wordt gerealiseerd en een etage toegevoegd. Op de foto's boven zijn de sloopwerkzaamheden - hier het inzagen en slopen van een deel van de bestaande betonvloer - te zien, die uiterst professioneel worden uitgevoerd door de firma Hogenhout uit Amsterdam/Sloten.





Tijdens de bouwwerkzaamheden die een klein jaar gaan duren, werken we vanuit onze tijdelijke huisvesting naast de bouwplaats in een omgebouwde scheepscontainer. Hier de buitenzijde en de werkplek van uw trouwe BOX-redactie.

[Graag bevelen wij vader en zonen Hogenhout bij u aan voor uw mogelijke sloop- en grondwerk. U kunt ze voor nadere informatie bereiken via e-mail h.hogenhout@kpnmail.nl.] - 18 juni 2009 - BOX 1.457


* Afscheid van cultureel geïnspireerd opdrachtgever





Met een goed bezocht symposium in de ontspannen setting van het NDSM-complex in Amsterdam Noord nam Fer Felder, directeur van de Principaal afscheid van zijn relaties en de corporatiewereld. Hij besloot kortgeleden om gezondheidsredenen terug te treden uit de directie. Enkele honderden aanwezigen konden genieten van een uiterst evenwichtig opgebouwd programma dat vier onderwerpen behandelde onder leiding van journaliste Harmke Pijpers [gekend vanwege haar scherpe interviews en prachtige stemgebruik].
De vier debatblokjes werden telkens ingeleid door een korte film waarin Fer ons meenam langs geslaagde woonvoorbeelden uit heden en verleden. Hij nam daarin stelling voor een meer maatschappelijke aanpak door corporaties, waarbij vooral groepen mensen 'die samen iets willen' juist door de corporatie moeten worden gesteund in hun streven. Dat tegenover het actuele en gereglementeerde bouwen voor de anoniemen die 'gewoon op hun nummer wachten tot ze aan de beurt zijn'. Naast de per blokje wisselende debatdeelnemers op het podium [op de foto hierboven v.l.n.r. Felix Claus, Fer's opvolger Helen van Duin, Harmke Pijpers, Nadia Jellouli Guachati en Maarten Kloos] zorgde Harmke er regelmatig voor dat Felder zelf aan de discussie meedeed. Die afwisseling van film, podiumdebat en inhoudelijke interventies van Fer uit de zaal droeg zeker bij aan de kwaliteit van de middag. Op ontspannen wijze werden de toehoorders zo warm gemaakt voor een meer betrokken aanpak van het stedelijke woningvraagstuk.
De twee blokken na de pauze gingen vooral over de bijzondere kwaliteiten van de stad, uiteraard met de nadruk op de recente voorbeelden uit Amsterdam, en over de toekomst van corporatieland. Want niet voor niets droeg het symposium de prikkelende titel 'Corporaties de redder van Nederland, hoezo?' Tijdens het laatste deel schoof ook de enigszins verlaat aangekomen minister Eberhard van der Laan aan, hetgeen de sfeer van de discussie niet echt positief beinvloedde... De stellingen werden mede op zijn aanwezigheid afgestemd met pleidooien voor meer geld, al was het maar voor de culturele broedplaats waar we te gast waren, de NDSM-werf. Maar van der Laan kwam nog wel met enkele nieuwe initiatieven, zoals een nota van 'slechts 39 pagina's' over een strakkere aanpak van corporatieland, die op de vrijdag daarna inderdaad door het kabinet werd aanvaard.





De waardevolle middag besloot met een dankwoord van Fer Felder zelf [zie foto hierboven] en een afsluitend persoonlijk woord van de minister, die Fer een ministerieel adviseurschap aanbood voor de komende maanden [zie beeld hier direct boven]. Kortom, een waardig inhoudelijk afscheid voor een cultureel geïnspireerd opdrachtgever met het hart op de goede plaats, of beter gezegd met het hart op meerdere goede plaatsen - denk dan ook aan zijn grote liefde voor architectuur en kwaliteit!

[Wij van de BOX kennen Fer Felder al uit begin jaren negentig van de vorige eeuw als de enthousiaste en eerste professionele opdrachtgever van het Jonge Architecten Atelier, maar ook als actief bestuurslid van de Utrechtse Rietveldprijs. Laatstelijk was hij betrokken als jurylid bij de 'Architect van het Jaar' Prijs 2007. Vanzelfsprekend wensen wij hem, zijn vrouw Anneke en hun beide dochters alle goeds toe.] - 14 juni 2009 - BOX 1.456


* Metamorfose Muiderbrug door Benthem Crouwel



De A1-weggebruikers zien het al een aantal weken groeien, het nieuwe Muiderbrug project naar ontwerp van Benthem Crouwel Architecten. De bestaande stalen brug wordt versterkt, verbreed en verhoogd, mede om de containervaart beter te kunnen faciliteren. CoBouw maakte een aardige illustratie van de aanpak [zie beeld hieronder]: naast de brug komen twee betonnen pylonen met zware stalen drukbalken aan de zijkant van de brug die via tuikabels worden gedragen. Die twee balken worden centraal met elkaar verbonden door een 210 ton zware opvangligger. Aan één zijde van de brug wordt tenslotte nog een fietspad toegevoegd.
Naast het heldere ontwerp dwingt ook de logistiek respect af. Zonder dat het verkeer er noemenswaardig last van heeft gehad is de brug al eerder enige decimeters omhoog gevijzeld. Op dit ogenblijk worden de twee 70 meter hoge pylonen uit geprefabriceerde betonelementen samengesteld [zie foto geheel onder] en de tuien aangebracht. De laatste stap is het verbinden van de balken en het aanspannen van de tuien, waarmee de brug op de nieuwe definitieve hoogte komt de liggen.





[In de nacht van zaterdag 20 op zondag 21 juni zal de Muiderbrug geheel afgesloten zijn, dan worden de tuien op spanning gebracht.] - 09 juni 2009 - BOX 1.455/CoBouw


* Frank Lloyd Wright in 50-jarig Guggenheim NY





Het beroemde Guggenheim Museum in New York werd precies 50 jaar geleden geopend. De architect Frank Lloyd Wright, die de oplevering van het gebouw niet meer mee heeft kunnen maken, wordt deze maanden geeerd met een overzichtsexpositie van zijn complete oeuvre. Boven is een foto te zien uit 1959, direct daaronder de actuele toestand na de laatste restauratie en met de als decor fungerende nieuwbouw naar ontwerp van architectenbureau Gwathmey Siegel Associates. In de vele artikelen [zie hier de New Yorker en de NY Times] die rond het 50-jarig bestaan verschenen, wordt - naast de grote bewondering voor het unieke gebouw - ook telkens de spanning tussen het spiraalvormige museumconcept en de te exposeren kunst genoemd. Waar beeldhouwwerken en werken van enig formaat het in deze ruimte zeer goed doen, blijkt het gebouw minder geschikt te zijn voor exposities van vooral kleinere schilderijen. Die kunnen vaak niet opboksen tegen de overweldigende ruimte. In de actuele expositie - mede samengesteld door de Nederlandse assistent curator architectuur en design David van der Leer - zijn de originele tekeningen van Wright dan ook niet direct aan de wanden gehangen, maar in losse glazen vitrines opgenomen. Op de website van de NOS is een interview met David geplaatst, en een aantal beelden uit de FLW-expositie.





[Voor onze vaste lezers bovenstaand nog een onverwachte 'nauwe verwant', het interieur van Guggenheim naast de hal van een van de FroSilo's van MVRDV in Kopenhagen.] - 04/08 juni 2009 - BOX 1.454/NY Times



Berichten uit de voorgaande maanden in het

* Archief-overzicht.



*

© 1997-2009. Copyright ArchitectenWerk.