[ index . methode . architect . archis . bouw . a en b . totaal . reacties]
reacties
in BladNA van maart 1998 verschenen op de achterpagina een aantal reacties. hierna de reactie van: [zie ook de overige reacties]

Tom Maas (redacteur CoBouw en vm hoofredacteur van A en B):

"de top 40 zegt iets over de relatie architect en publiciteit. het zegt niets over de waarde van architectuur tot in de eeuwigheid.
publiciteit is gunstig voor een architect. gemeenten laten zich inspireren door vakbladen. als je ook publieksbladen in het onderzoek zou betrekken, wordt de top 40 niet echt anders. kranten laten zich vaak inspireren door de vakpers. MVRDV figureerde al langer in de vakbladen voor het landelijke bekendheid kreeg. vakbladen missen niet veel. ze zitten er met hun neus bovenop. houden bij welke architecten vernieuwend zijn, wie het voortouw neemt. ik geloof dat ze daar een adequaat beeld van geven.
een bureau als Alberts en Van Huut staat niet in de top 40. vind ik toch een blinde vlek. sowieso ontbreken vertegenwoordigers van het organische en het milieubewust bouwen. wordt kennelijk niet als architectuur met een grote A beschouwd. dat wijst op vooringenomenheid bij de vakbladen.
je hoort wel eens klachten van architecten die de vakpers niet halen. pure kinnesinne. is niet terecht. de vakpers houdt bij welke bureaus bijdragen aan de ontwikkeling van het vak. als je meer traditioneel ontwerpt, haal je minder snel de pers. maar dat wil niet zeggen dat je geen goede architect bent."


[ index . methode . architect . archis . bouw . a en b . totaal . reacties]