De Zwarte Hond - Groningen, Rotterdam >

1 - Beschrijf uw visie op de bedrijfsmatige ontwikkeling van uw architectenbureau.
2 - Hoe kwam die visie tot stand en op welke wijze toetst u de behaalde resultaten?
3 - Beschrijf aan de hand van drie trefwoorden de mogelijke invloed van de gekozen bedrijfsvoering op de inhoudelijke c.q. artistieke ontwikkeling van uw architectenbureau.

Onze basisfilosofie gaat uit van het waarderen en goed organiseren van verschillende en complementaire talenten binnen en buiten ons bureau. Dit betekent dat wat betreft de zakelijke bedrijfsvoering een bedrijfsbureau operationeel is dat alle niet inhoudelijke projectgebonden activiteiten uitvoert, initieert en coördineert. Daarnaast is het zo dat wij ons inhoudelijk concentreren op de ontwerpende disciplines binnen stedenbouw en landschap, architectuur en techniek. Alle overige noodzakelijke competenties worden zo veel mogelijk op project-/vraag basis ingekocht. Projecten worden vervolgens zo veel mogelijk in integrale teams uitgevoerd. Door dit toe te passen met behulp van bovenstaand omschreven organisatie hebben de ontwerptalenten binnen het bureau een optimale context om te functioneren en te excelleren.

Alle projecten staan onder de verantwoordelijkheid van één van de directieleden. De dagelijkse aansturing en voortgang van projecten worden bewaakt door projectarchitecten, projectstedenbouwkundigen en projectleiders techniek. Het bureau is in drie afdelingen opgesplitst: een architectuur divisie, een stedenbouwkundige afdeling en een bedrijfsbureau. Dit betekent dat kennis en ervaring uit meerdere disciplines voor één project ingezet kunnen worden. Voor specialistische problemen buiten het directe vakgebied van het bureau wordt gebruik gemaakt van externe adviesbureaus.

De zakelijke resultaten worden met behulp van een Balanced Score Card maandelijks gemonitord. Het target deel van de BSC is het resultaat van de in de jaarplannen geformuleerde doelen. Naast het cijfermatig deel bevat de BSC kwalitatieve targets in termen van aantallen publicaties, R&D, opleiding, type projecten etcetera.
Door de groei van het bureau en de veranderende markt wordt steeds goed gekeken naar de effectiviteit van de bedrijfsorganisatie. Inzichten en plannen worden uitgewerkt in jaarplannen en maandelijks gemonitord.

Een groot bureau vraagt om een heldere, strakke organisatie van de projectbeheersing in tijd en kosten en de aansturing en coaching van de medewerkers. De kunst is ervoor te zorgen dat dit niet ten koste gaat van de ontwerpvrijheid en het ontwerptalent, de cultuur, de ziel van het bureau. Door het centraal zetten van het ontwerpwerk in projectteams blijft de focus sterk op het feitelijke werk gericht, en is het creëren van managementlagen niet nodig. Bijkomend voordeel is dat hierdoor alle medewerkers samen ondernemen. Dit levert veel drive en werkplezier op.

> vervolg De Zwarte Hond
> vervolg Bedrijfsvoering - jurylid Dolf Dobbelaar


de antwoorden
> UN Studio
> Rudy Uytenhaak
> De Zwarte Hond
> Onix
> Group A
> DP6
> Venhoeven CS
> diederen dirrix
> Heren 5
> Twee Snoeken
> Jaco de Visser

de thema's
> Introductie bureaus
> Bedrijfsvoering
> Duurzaamheid
> Innovatie
> Kennisontwikkeling
> Klantvriendelijkheid

> terug naar index

1996-2007 © > ArchitectenWerk - P.O. Box 2129 - NL 2240 CC Wassenaar - Fax 070-5177983